Site hosted by Angelfire.com: Build your free website today!

Tillflykterna

När man ska konvertera till kristendomen ska man låta en vigd person i fula kläder skvätta lite vatten på ens panna. Om man ska konvertera till islam så ska man låta någon säga att det bara finns en gud i örat på en och sedan ska man upprepa detta fem gånger varje dag under hela sitt liv. Om man ska konvertera till buddhismen så ska man ta till sig de tre juvelerna in i sitt sinne och låta dem ligga till grund till hur du ska leva ditt liv. Varje buddhist har som mål att nå nirvana och detta gör han eller hon genom att ta sin tillflykt till Buddha, Dhamma/Dharma och Sangha. Vi tar alla vår tillflykt till någonting om det så är karriären, pengar, gud, alkohol eller någonting annat. När en buddhist konverterar så säger han eller hon helt enkelt:

Jag tar min tillflykt till Buddha.
Jag tar min tillflykt till Dharma.
Jag tar min tillflykt till Sangha.

Men det viktiga är inte att man säger detta eller hur man säger det utan att man verkligen tar åt sig det och för det till sitt hjärta. Det är därför ingen kan tvingas bli en buddhist och det finns inte heller någon ceremoni för att bli buddhist eftersom man blir buddhist den stund man bestämmer sig för att följa Medelvägen. Man födds inte direkt in i buddhismen och föräldrarna kan inte tvinga sina barn att bli buddhister eftersom det är deras eget val. Men föräldrarna ska dock lära barnen om deras religion så att de senare har möjlighet att välja Buddhas väg.

Vad är då de tre juvelerna för något? De tre juvelerna är Buddha, Dharma och Sangha. Buddha med stort b betecknar grundaren av buddhismen men alla kan bli en buddha, men då skrivs det med litet b. Att man tar sin tillflykt till Buddha menas att man tar till sig hans sätt att leva och har honom som ideal för hur man själv ska vara eller åtminstone någon gång kanske i ett kommande liv ska vara. Ordet buddha betyder ungefär den uppvaknade, men översätts ofta med den upplyste då detta dock är fel eftersom detta gör att man undrar vem som upplyst honom. Dharma är ett mycket komplext ord som betyder mycket. Det översätts ofta med läran vilket inte är fel men Dharma betyder även lagen och sanningen. Med lagen syftar det på naturlagarna och de lagar som styr universum och är dess fundament. Sangha är den buddhistiska gemenskapen som ofta syftar tillbaka på klosterorden men även betyder all gemenskap mellan alla buddhister. De första buddhisterna tog aldrig sin tillflykt till Sangha eftersom de mötte Buddha innan han hunnit grunda någon klosterorder. Dessa två män som Buddha träffade uppnådde snart själva nirvana.


[tillbaka]