Néhány kép a 2004-es, tervezett Francia-Alpok túrához

Már csak pár nap és indulok : pontosan július 9-én !

ÍGY KEZDTEM A BEVEZETŐT:
Kerékpárral a Tour legendás hágóin, avagy Bringával a kerékpár őshazájában

Természetesen sok bringáshoz, bringatúrázóhoz hasonlóan én is már évekkel korábban álmodoztam róla, hogy egyszer de jó is lenne a Francia Alpokban kerekezni. Két okból: egyfelől a TV-ben látott emelkedők megismerése, felfedezése és leküzdése céljából, másfelől pedig felkeresni azokat a kaptatókat, ahol a Tour ászai egymással küzdenek. Egészen tavalyig távolinak éreztem a Francia-Alpok átkelés megszervezését, túl problémásnak tűnt, oda lejutni, valamint Franciaországot én már messzi országnak érzem és a helyiekkel való kommunikációról sem lehetett sok jót hallani.
Tavaly, 2003-ban az Adria mentén megtett és sikeresen megszervezett túrám elég önbizalmat adott az idei Francia-Alpok túrához. Tavaly ugyanis volt vonatozás külföldre, hajóút, és a nyugati országokhoz képest kevéssé infrastrukturált (kempingek, bringaboltok, turistainformációs irodák) országban, Montenegróban is sikerrel kerékpároztam.
Az útvonal magától adódott: A Francia Riviérától a Mont Blanc alá, végig a nagy, híres hágóutakon; le- és visszajutás vonattal (Ljubljanáig, illetve Olaszországon belül). Az megfelelő erőállapot elérését szokásos túráim garantálták: februártól kezdve FB-vel fokozatosan növeltük a túrákon belül a leküzdendő hegyek számát, illetve a túrák hosszát. Májusban már mentem egy nap 200km-t és 4000m szintemelkedést, innentől már elég volt a szinten tartás.
Év elején szinte véletlenül jött szóba egy szlovák 4-5 napos túrázás lehetősége. A nosztalgiázás és az 1946m-es Králova Hola, valamint az 1670m-en fekvő Velické pleso emelkedője vonzott igazán. Öt nap alatt több, mint 800m szintemelkedést hajtottunk (talán többet számított ez, mint a kilométer) és sikerrel teljesítettük a két kitűzött minimális célt. A szép, de hűvös időben magas hegyeken, hóközelben járva a hűvösebb alpesi emelkedőkre is hangolódhattam, készülhettem.
Hazaérkezéstől már csak 3 hét választott el francia túrám indulásától. A start kitűzése azért került július elejére-közepére, mert: § Nem akartam nagyon eltávolodni a nyári napfordulótól, amikor még hosszúak a nappalok § Vagy a Tour de France előtt, vagy után kellett mennem, nehogy egyidőben odaérve a programok miatt meg kelljen változtatni kitűzött utitervemet. § A franciák általában belföldön nyaralnak, elözönlik az országot (amiért célszerű is kempingekben is helyet foglalni) ezért döntöttem úgy, hogy jobb minél előbb, azaz még a Tour előtt indulni, ám lehetőleg már meleg időben. Július 9-i indulásommal a két alpesi Tour-szakaszt (Alpe- d’Huez és a következő napit át a Glandon és a Madeleine hágón) 3 illetve 2 nappal előzöm meg – terv szerint.
ÁTTEKINTŐ TÉRKÉP ITT: Részletes térképre is berajzoltam, de azt a túra végéig meghagyom magamnak, nem szeretek előre felvágni.... Majd ha már sikerrel túl leszek, akkor szívesen fedem fel..... addig még csak álom / terv.

Pár részlet:
- A Francia-Alpok megközelítése és a hazaút: vonattal megyek Ljubljanáig, onnan másnap tekerés Olaszországba, majd szintén vonattal keresztül az országon a Riviéráig. A hazaút hasonlóan csak a Mont Blanc olasz oldala alól.
- A túra során igyekszem legyűrni minél több hágót, nem egy 2600m fölöttit.
- Mivel külf. honlapokon olvasott túrabeszámolók közt nem egyszer olvastam, hogy 2800m-en havazott, vettem meleg hálózsákot, meleg polifóamot, aláöltözetet.
- ÁLtalában 2 csomagos nap után jön egy "pihenőnap": csomag nélküli emelkedőkkel. ÁM így eső esetén rövidíthetek is.
- Délről haladok észak felé, mert az olvasott élménybezsámolók szerint így szebb az útvonal.
- Igyekeztem úgy szervezni, hogy 2-3 nappal elkerüljem a Tour adott hegyi szakaszát, mert akkor nemcsak az utat zárják le, de a kempingek is megtelnek.
- Mivel a franciák belfölfön nyaralnak várható tömeg, így minden éjre 3-4 kempinget néztem ki, hogy tuti legyen 1, ahol helyem is lesz.
- Nagyon várom az Izoard hágót és Alpe d'Huezt, ahol várhatóan rengeteg kerekessel találkozom majd.

Az alábbiakban a felkeresendő hágókról mutatok 1-1 képet:

Galibier hágó

RÉSZLET A SZERVEZÉS UTOLSÓ NAPJAIBÓL:

Június 30-án a HÉV-en munkámba tartva – mint az utóbbi napokban gyakran – Francia Alpok túraleírásokat és utitervemet futottam át, és a korábbiaknál sokkal erősebben fogalmazódott meg, hogy: mi lenne, ha délről kerekeznék végig a Francia-Alpokon. Korábban az időjárás volt az egyik tényező, mely ez ellen szólt, ám miután nem egyszer olvastam hideg, vagy esős napról a délebbi hegyek közt is, sőt egyik túraleírásnál éppen délen volt rossz az idő, északon pedig 28-30 fok, azt nyugtáztam, hogy az időjárás ne befolyásolja útirányt illető döntésemet. Több helyütt már korábban is olvastam, hogy pl. az Izoard és az Iseran hágókat jobb délről mászni, ám e reggel esett le a tantusz, hogy délről észak felé kerekezve a fényviszonyok végig szép fotókra adnának lehetőséget: észak felé általában szép kék ég lenne a háttér. Ez volt a döntő érv! Miután az időbeosztás is csak egy nappal közelítette meg jobban a Tour de France-ot, mint a másik variáció, a D-É útirány mellett döntöttem. Délelőtt már a vonatmenetrendet is alaposan megnéztem, kiírtam: úgy döntöttem, Ljubljanából Triesztbe való bringázásom délutánján célszerű lenne már Bolognáig elvonatozni, hogy ott másnap tutira elérjem az egyetlenegy rizikós vonatot; a többi kb. 2 óránként jár.

Lautaret hágó

Július 1-én, csütörtök az előkészületekben hasznos délutánt zártam. Miután a hétvégi tájékozódási túraversenyre megvettem a szuku-t, a három drágább (256 Ft / EUR) pénzváltó után jó áron vettem 75000Ft-ért EUR-t (253,9 Ft / EUR), majd szétnéztem a Westendben, ahol egyből vettem is egy jó minőségű 30 faktorú napkrémet. (Egyik túratipp-ajánlóban olvastam, hogy a magas hegyek közt nagyon süt a nap, legalább 20 faktorú krémre van szükség.) A Mallory Sportnál az eladóval megnéztük a polifoamokat: volt szimpla rétegű, dupla rétegű (1300Ft körül), volt vékony, könnyű, de hővédő leszállítva 600Ft-ért és normál vastagságú aluvédelmű. Ez utóbbi tetszett igazán, ám végül ezt nem, ám egy csomagletakaró, összehúzható, esőnylont vettem 3000Ft-ért. Mivel a napi kártyáról költhető limitem 100.000Ft, a mobilegyenleg-feltöltés után már csak 17000Ft-ot tudtam levenni, éppen annyit, hogy meg tudjam venni az RP Outdoor boltban a prospektusukból kinézett hálózsákot és a bringásdzsekit. Bár határozottan kinéztem, milyet akarok, az eladósrác a hálózsákok közt az 1000Ft-tal drágább, ám egy kategóriával jobb minőségű hálózsák mellett győzködött. Mivel nem volt rá több pénzem, előbb megnéztük a bringásdzsekit. A srác rendes volt; kifejezetten lebeszélt róla (hisz nem is igazűán lélegző, inkább versenyzőknek ajánlott) , ám ajánlotta a szintén 1000Ft-tal drágább valóban lélegző és sokkal jobb dzsekit. Ezzel kifejezetten meggyőzött; mondtam is: úgy tűnik, vissza kell még jönnöm. Bár azt nem vettem meg, de elfogadtam a drágább hálózsákot amihez ajándékba egy tubus varrásimpregnálót adott. Sikeres délutánom végén jókedvűen utaztam haza; a HÉV-en szokás szerint élvezetes kinyomtatott útleírásokat, Francia-Alpokbeli tapasztalatokat olvasgattam. Július 6-án, kedden ismét mozgalmas délutánnal folytattam az előkészületeket: mivel tavaly is bevált 6990 Ft-ért vettem naponta eldobható kontaktlencsét. Így legalább hajthatok napszemüvegben. Jól esett a doktornő kedvessége; bár mindenhol így állnának az emberhez. Következő állomás az RP Outdoor bolt volt, ahol hosszas vacillálás után végül mégsem vettem esőkabátot; annyival nem volt jobb a jelenleginél. Polifoamot is kérdeztem és mutattak, de már az ára is azt sejtette, hogy nem hagyományos. 5000-6000 Ft-ért mikrocellás, másfajta anyagú, vízlepergető (?) masszív polifoamot adtak (volna). A Nyugati pályaudvaron a Szombathelyig szóló retúr jegyet hamar megvettem, ám utána hiába álltam sorba negyed órát a nemzetközi pénztárnál, végül kiderült: a kishatárforgalmú útra csak Zalalövőn vehetem meg a jegyet. A pályaudvaron 10000 tollárt is váltottam 11500 Ft-ért. Körutam végén bringámért menve – ha már útbaesett – a Széna tér előtti Mountexben 1450 Ft-ért vettem aluminiumréteggel bevont polifoamot. Ami pedig a bringát illeti…… megújult: § Új láncot és Megarange racsnit (34-26…), valamint Acera váltót kapott. § A régit könnyű, de masszív alumínium csomagtartó váltotta fel, és a gumiköpenyeket is cserélni kértem. Sajnos Schwalbe-ék City marathon külsőt már nem gyártanak, így be kellett érnem a Marathonnal. Centírozással és egy pótbelsővel kiegészítve összesen 24706 Ft-ot fizettem. E nap az új járművek jegyében telt, hiszen anyuék e nap hozták haza az új Renault Meganet. Mivel a csomagtartó keresztrúdjai elég szerencsétlenek, kíváncsian próbáltam hozzá a hátsó táskát. Szerencsére annak rögzítését bőven lehetett oldalra tologatni, így hozzá tudtam állítani. Sötétedés előtt még a Corába is elszaladtam bevásárolni: videokazettákat, pár csokit, konzervet, pezsgőtablettát, stb. Két-három nappal indulás előtt már csak két-három intéznivaló maradt: szalámit venni és mobiltelefonhoz akkut venni (ezt már megérdeklődtem: 2-3000 Ft).