PERSEIDE 2001

Perseide 2001... Un eveniment care a trecut, dar care mi-a lasat o puternica impresie... Manifestarea Perseide 2001 a avut 2 componente. Mai intai intre 21 si 30 iulie a avut loc in comuna Corbasca (jud. Bacau) Tabara Nationala de Astronomie pentru Tineret. Apoi, intre 10 si 17 august a fost organizata la Piatra Arsa, in Bucegi, o expeditie de observare a curentului meteoric Perseide... Acum pe rand despre cele doua evenimente...
    Tabara de la Corbasca a avut ca principal scop initierea tinerilor in astronomie in general si in observarea meteorilor in special. Astfel ca mai multi dintre participanti au sustinut cursuri pe diverse teme. Iata cursurile si sustinatorii lor: Meteori incepatori si avansati (Valentin Grigore - Targoviste si Dan Mitrut - Bacau), Fotografie astronomica (Dan Mitrut), Utilizare instrumente (Adi Sima - Targoviste), Meteorologie (Dan Mitrut), Deep Sky (Emil Neata - Craiova) si Stele Variabile (Alexandru Conu - Alexandria).
    Tabara a fost extraordinar organizata de catre Dan Mitrut. Personal ii multumesc lui si celorlalti implicati in organizare pentru efortul care l-au depus ca sa ne simtim noi bine... Aici puteti vedea imagini din timpul taberei. Din pacate in primele doua nopti nu am avut cer senin. Am avut in schimb.... Furtuna!! Totusi nu stiu daca trebuia sa zic din pacate... Poate chiar din fericire, caci au fost niste momente chiar interesante. Noroc ca am avut un cort bine izolat in care n-a intrat nici o picatura de apa. Dupa aceste doua nopti am avut numai vreme buna pana la sfarsitul taberei...
    Am avut la dispozitie mai multe instrumente astronomice. Spre surprinderea mea, nu a fost bataie mare pe ele lucru care pe o parte m-a dezamagit, dar poate m-a si bucurat caci am putut eu sa ma joc mai mult timp cu ele :-) Cel mai tare instrument a fost un telescop Schmidt-Cassegrain MEADE LX50 de 25cm. Superb!! Pur si simplu am tipat de fericire cand am vazut roiul globular (sau e nebuloasa difuza, Emile? :-) M13. Au mai fost si alte privelisti de neuitat pe care mi le-a oferit acest telescop. Am mai avut si un telescop MEADE SC-203, cat si un MEADE ETX 90. Poate acesta din urma a fost telescopul care l-am folosit cel mai mult in tabara, fiindca e portabil si am lucrat foarte usor cu el la observarea variabilelor. Au mai fost prezente urmatoarele instrumente: o luneta Bresser de 102mm care ii apartine lui George Galan - membru SARM din Darabani (?), Suceava, un telescop Newton de 70mm al lui Ionut Ilesoi din Cluj, precum si o luneta Carena de 60mm a lui Emil Neata. De asemenea eu mi-am luat montura cu balama pentru fotografie, dar pe care am folosit-o foarte putin fiindca fotografiile ghidate le-am facut mai mult cu SC-203-ul caci bineinteles mi-a fost mai usor. Trebuie sa recunosc ca nu prea m-am omorat cu observatiile la meteori. Sorry, da' n-am putut rezista telescoapelor.
    In timpul taberei am facut si doua excursii. Prima a fost la Manastirea Poglet, iar a doua in satul Palanca, o localitate cu doar 7 familii. Aici, la Palanca am vazut niste roci foarte interesante - trovantii.
    Ultima mea zi in tabara a fost Sambata 28 iulie. In aceasta zi a fost organizat concursul de astronomie, pus la punct de mine si de Ionut Ilesoi. Concursul a fost castigat de Cristina Tinta din Targoviste. Pe locul doi a fost Emil Neata, iar locul trei a fost impartit de Eliza Trandafir - Targoviste si de George Galan.
    Spre deosebire de Corbasca, la Piatra Arsa am facut si observatii la meteori, avand un Teff de vreo 4 ore, obtinut in 3 nopti. Iata aici observatiile mele. Un moment foarte interesant s-a consumat chiar in prima noastra seara la cabana. In timp ce faceam observatii la meteori, am fost vizitati de urs, care ne-a pus pe fuga. Am fugit care cum am putut, incaltati sau in ciorapi, sarind garduri sau luand jnepeni in brate... Aici gasiti cateva fotografii de la Piatra Arsa. De asemenea ma bucur ca am reusit sa vad nebuloasa Valul. Atmosfera a fost super si am ramas surprins de cat de mult m-am atasat de unii din membrii SARM... Alta chestie interesanta s-a petrecut in ultima zi... Am plecat cu Zoli Deak, Ovidiu Vaduvescu si Emil Neata in drum spre Busteni pentru a lua trenul de intoarcere spre Bucuresti. La Babele am avut surpriza sa constatam ca telecabina avea o problema, asa ca trebuit sa ne intoarcem, pe jos pana in Sinaia, unde am ajuns franti dupa aproape 5 ore de mers pe jos cu rucsacii in spate. S-au petrecut si alte lucruri frumoase la Piatra Arsa, dar ele nu se pot povesti aici........