Chiang Mai

2 december 2001 : uitstap naar Lampang

We waren maar met ons twee voor deze uitstap.Onderweg naar Lampang stopten we even in Lampun voor een tempelbezoek:de wat Chama Thewi.Deze tempel bevat 2 mooie chedi's die tot de oudsten van Thailand behoren(1218).Daarna richting Lampang voor een bezoek aan het elephant camp.Toen we daar aankwamen was er een festival van 3 dagen bezig in het park rondom het kamp.Samen met zo'n duizend Thais hebben we naar een optocht gekeken.De mensen in die optocht hadden hun lokale kledij aan en natuurlijk waren de olifanten van het camp erbij.De olifantenshow die we normaal moesten zien was verschoven tot na de middag en daarom reden we verder naar het centrum van Lampang.Lampang is na Chiang Mai de grootste stad van Noord-Thailand en het belangrijkste transportmiddel is hier het paard met daarachter felgekleurde wagens.Dit is de enige stad in Thailand waar dit vervoer nog bestaat en natuurlijk hebben wij er een ritje meegemaakt.Eerst reden we door het centrum langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad en daarna stopten we aan de wat Phra that lampang luang,één van de mooiste tempels in de regio.Na de rit met het paard stopten we aan een lokale markt.Deze markt staat bekend om het verkoop van wilde planten en dieren die een geneeskrachtige en culinaire waarde hebben o.a. bamboewormen,schorpioenen en ratten.Onze gids kocht een zakje wormen die volgens hem een delicatesse waren maar we hebben zijn aanbod om te proeven vriendelijk geweigerd.Daarna zijn we terug naar het elephant camp gereden voor de show.Het was een verkorte versie van de normale dagelijkse show en ondanks dat de tribunes afgeladen vol zaten met Thaise families(want het was zondag) was het toch de moeite.We zagen de reuzen muziek maken,schilderen en zelfs voetballen.Na dit spektakel zijn we naar het olifantenhospitaal geweest.Omdat het zondag was,waren hier geen dokters aanwezig,maar we konden toch enkele gewonde olifanten bekijken o.a. Motola,de bekendste olifant van Zuid-Oost Azie,die in Birma op een landmijn was gelopen .Zij heeft dan op eigen houtje naar de grens van Thailand moeten stappen op 3 poten met erg veel pijn .Uiteindelijk hebben ze haar kunnen redden en naar het hospitaal gebracht,waar ze nu nog revalideerd.Dit was een mooie uitstap maar spijtig dat het op een zondag was.

3 december 2001 : uitstap naar de gouden driehoek

Deze uitstap stond vorig jaar al op ons verlanglijstje,maar toen vonden we de busrit naar Chiang Rai te lang.Dit jaar was die rit natuurlijk even lang maar we besloten om toch mee te gaan.Onze eerste stop was na een uurtje rijden bij warmwaterbronnen.Ik vind dit een zeer speciaal natuurfenomeen.Er waren verschillende bassins waarin het water bijna kookte en de zwaveldampen(ruikt naar rotte eieren) waren rijkelijk aanwezig.Je kon zelfs een eitje laten koken.Daarna reden we verder richting Chiang Rai en onderweg stopten we nog bij een Akka en een Yao-stam.We wandelden rustig door de dorpjes en konden natuurlijk allerlei spulletjes kopen die de mensen aan de kant van de weg verkochten.En daarna zagen we de impossante Mekongrivier.De Mekong ontspringt in Tibet en is 2000km lang en loopt door China,Birma,Thailand en Laos.Aan de gouden driehoek vormt de Mekong de natuurlijke grens met Thailand,Birma en Laos.Aan de gouden driehoek namen we de boot om eens langs de oevers te varen van Birma en Laos.We zagen veel grote vrachtschepen, die helemaal vanuit China en Laos naar Thailand kwamen om hun produkten te verhandelen en ook kleine speedboten die een hels lawaai maakten.Dit bleek een soort taxi te zijn die rugzaktoeristen vooral naar Laos brachten.In de rivier was de lokale bevolking aan het vissen en ook veel moeders met kinderen die zich aan het wassen waren.Na de boottocht zijn we nog naar het opiummuseum geweest.Hier worden allerlei voorwerpen tentoongesteld die te maken hebben met de opiumproduktie en het roken ervan.Op de terugweg moesten we meermaals stoppen voor politiecontrole want er wordt streng op toegezien dat men geen drugs meer smokkelt.Ondanks de lange busrit ( 4uur heen en 4uur terug ) was dit toch een interessante uitstap.

info :

- als je op zondag een excursie doet naar een nationaal park of een toeristische bezienswaardigheid,dan zullen er ook heel veel Thais aanwezig zijn,want niemand blijft die dag thuis!

- Vergeet zeker niet naar de nightmarket te gaan en vergeet vooral niet af te dingen!!

- We verbleven ook dit jaar in het schitterende Empress Chiang Mai Hotel

- Meer informatie over het olifantenhospitaal en Motola vind je hier.