Mae Hong Son

29 november 2001 : transfert naar Mae Hong son

We moesten eerst met de bus naar Bangkok en dan met het vliegtuig naar Mae Hong Son met tussenstop in Chiang Mai.We kwamen al snel met de bus in een gigantische file terecht omdat er een ongeluk was gebeurd en gelukkig kwamen we nog net op tijd om onze vlucht te halen.'s Avonds hebben we het stadje verkend en vrienden en familie een mailtje gestuurd.Het was hier redelijk koud in de avond,zo'n 12 graden.

30 november 2001 : bezoek Mae Hong Son en de giraffevrouwen

We vertrokken 's morgens met de minibusjes naar de lokale markt voor een ochtendwandeling.Mae Hong Son ligt in een schitterend dal waar er 's morgens altijd mist hangt maar na een paar uur was het schitterend weer.Daarna namen we de longtailboten voor een tocht op de rivier.Eerst stopten we aan de grenspost met Birma waar soms nu nog gevochten wordt tussen de lokale bevolkingsgroepen van Birma en de Thaise autoriteiten.In enkele gebouwen zagen we verschillende kogelgaten.Daarna terug de boot in naar de Longneck-village.Het is een klein dorpje gelegen op een heuvel.Hier leven de giraffevrouwen,dit zijn vrouwen en meisjes met rond hun hals koperen ringen zodat deze hals onnatuurlijk lang wordt.Een tijdje geleden was dit fenomeen aan het uitsterven totdat de toeristen geld gaven voor een foto en nu zie je ze terug meer en meer.Ze hebben allemaal een stalletje met souvenirs en als je een foto hebt gemaakt verwachten ze dat je iets koopt.Het is toch de moeite waard om er eens een kijkje te gaan nemen.Na de middag hebben we nog 2 mooie tempels bezocht.Allereerst de wat doi kong mu.Deze tempel met een prachtige witte chedi is gelegen op een heuvel en vanaf hier heb je een schitterend zicht op Mae Hong Son.Daarna langs een mooi meer gelegen : de wat chong klang.Deze tempel heeft ook een witte chedi(Birmaanse stijl) met goud bedekt en binnen een mooi boedhabeeld.Een klassieke uitstap in Mae Hong Son die je toch moet doen.

1 december 2001 : transfert naar Chiang Mai

Deze transfertdag was één van de zwaarste.In minibusjes langs bergen en dalen,ongeveer 8 uur rijden langs een weg met ongeveer 2000 bochten.Onderweg stopten we bij 2 bergstammen:de Lisu en de Lahu.Elke bergstam heeft zijn eigen manier van leven en kleding ook al wonen ze maar 10 minuten van elkaar.Wat waren we gelukkig als we in Chiang Mai aankwamen en dan konden we 's avonds lekker gaan eten in het beneluxrestaurant en naar de nightmarket!!!

info :

- Probeer langer als 1 volle dag in Mae Hong Son te blijven en neem het vliegtuig terug naar Chiang Mai.Het duurt slechts 20 minuten en met minibusjes minstens 8 uren.

- We verbleven in het mooie Rooks Holiday Hotel op 2 km van het centrum.