Artiklar

Rättfärdigheten från Gud
- Om att rätt åtskilja lag och evangelium. En uppsats jag skrev vt -95 då jag läste på en folkhögskola. Den är uppbyggd av ett stort antal citat ur ett par böcker av Martin Luther. Mycket bra, "trösterika" och uppbyggliga böcker enligt min mening. Om du vill hoppa direkt in i själva texten och skippa inledningen om Martin Luther så kan du klicka här.

Hon minns koncentrationslägren
En artikel jag skrev då jag gick medialinjen. Den trycktes i elevtidningen "El diario" vt -97. Den skrevs ned under en föreläsning som hölls av en kvinna som suttit i koncentrationslägrena Ravensbrück och Bergen-Belsen. Det är alltså en biografisk berättelse.

Jorden är full av vad du har skapat!
- Bibelns lära om skapelsen. En artikel jag skrev någon gång -95 -96, om de bibliska skälen att tro skapelseberättelsen så som den återgivs i första Mosebok, gentemot tron att den är tänkt som en mytologisk skildring av en skapelse genom en långt utdragen evolutionsprocess. Artikeln innehåller också ett kapitel som handlar en hel del om bibelsyner, och de bibliska skälen att tro att Bibeln är gudomligt inspirerad - "utandad av Gud" (2 tim 3:16). Artikeln ligger inte kopplad till denna hemsida utan till Lutherska Bekännelsekyrkans sida, så för att återvända hit får du trycka "back".

Vad Bibeln lär om Jesu gudom
De bibelställen som lär att Jesus är sann Gud (född till människa). Artikel är skriven gentemot dem som förnekar läran om Jesu gudom, bl.a. Jehovas Vittnen. Artikeln ligger inte kopplad till denna hemsida utan till Lutherska Bekännelsekyrkans sida, så för att återvända hit får du trycka "back".

The biblical teaching concerning the deity of Christ
In english. Bibleverses on the deity of Christ, an article written against the Jehovas Witnesses and others denying the deity of Christ. If you´re english speaking (or very good in english) and find any passages in the text you could translate in any better way, please email me. This article isn´t connected to this homepage but to a site about the Lutheran Confessional Church, so to return to this site you have to hit "back".

 

Emails:

Email about church fellowship, salvation etc.
Email about forncation, marriage and the scripture